Obserwatorzy

 Ostatnie dni stycznia przed nami, więc to ostatni moment na ostatnie podsumowania minionego roku. Do publikacji pozostało mi kulturalne podsumowanie, czyli moje ubiegłoroczne odkrycia filmowe, serialowe i książkowe. 


Zanim przejdę do poleceń, czas na trochę liczb.  W 2021..

- obejrzałam 35 seriali (w tym 5 to kolejne sezony znanych mi seriali),

- obejrzałam 23 filmy,

- przeczytałam 10 książek.

W porównaniu do 2020 największą różnicę i to na minus widać w filmach. Obejrzałam ich aż o 18 mniej! Faktycznie mało co utrzymywało na dłużej moją uwagę. Sporo z tej 23 oglądałam jednym okiem, więc mam nadzieję, że w 2022 odkryję w tej kategorii więcej hitów! Seriali obejrzałam o 3 więcej w stosunku do 2020, a książek o 4 więcej. Cieszę się, że tych drugich było więcej, ale w 2022 chcę się poprawić min. o 2 książki :D

Słowem wstępu każdy plakat filmu/serialu/książki będzie podlinkowany do  filmwebu lub lubimyczytać - tam znajdziecie m.in. jego/jej opis :)

MUZYKA

Męskie granie 2021 - I Ciebie też, bardzo (HIT ROKU!)


 Dawid Kwiatkowski - Proste

Maciej Musiałowski & Julia Wieniawia - Zabierz tę miłość

Natalia Szroeder - Powinnam?

Mata - Kiss Cam

Wybrałam 5 piosenek, które pierwsze przyszły mi do głowy myśląc o ubiegłym roku. W 2021 nie miałam jakiejś ulubionej płyty, czy ulubionego wykonawcy, którego słuchałabym non stop. Piosenki jakie wybrałam w jakiś sposób do mnie trafiły w minionym roku, czy wiążą się szczególnymi wydarzeniami w 2021. 

Nie miałam ulubionej płyty/wykonawcy, ale miałam ulubioną piosenkę i było to.. I Ciebie też, bardzo! Uwielbiam od pierwszego odsłuchania i tak samo uwielbiam teraz, totalnie się nie nudzi! Duet Musiałowski & Wieniawa z piosenką zabierz tę miłość pojawi się chyba u wielu osób w rocznym podsumowaniu :) U mnie też musiało być! Dawid Kwiatkowski to zaskoczenie roku! Nigdy nie powiedziałabym, że nowa płyta tak bardzo mi się spodoba! Wybrałam 'Proste', ale równie bardzo polubiłam 'Bez Ciebie' i 'Nieważne'. Podobnie nie powiedziałabym, że spodoba mi się jakaś piosenka Natalii, ale Powinnam idealnie mi pasuje. Mata i hit wakacji! Na dobrą sprawę zaczęłam go słuchać właśnie w 2021 :D

FILMY


PALMER (HIT ROKU!)

Justin Timberlake to już dobry powód do obejrzenia tego filmu :D Super pasował do swojej roli! Ale nie jest to jedyny powód! Przepiękna historia 'chwytająca za serce' i dająca do myślenia. Baaaardzo dobry dramat, z którego każdy powinien coś wyciągnąć. Szczerze? Dawno nie widziałam czegoś tak dobrego! Aż nabrałam ochoty by znowu do niego wrócić, co u mnie jest równoznaczne z oceną.. 10/10! Cudo, polecam każdemu i jestem dumna, że sama go znalazłam :D Zazwyczaj właśnie ten fakt decyduje u mnie o najwyższych notach!






 

2 HEARTS 

Kolejny dobry dramat i wyciskacz łez, który zostaje w pamięci na dłużej. Chociaż początkowo nic na to nie wskazuje, bo wydaje się zwykłym romansidłem. Jednak szybko okazuje się, że ma głębsze dno i opowiada o trudnych tematach. Nie mogę zbyt wiele zdradzić, żebyście oglądając też miały zaskoczenie jak ja :) Warto zobaczyć!




 




 SERIALE 

 

RYSA I UKŁAD (HIT ROKU!)

Zaczynam od mojego serialowego odkrycia. Sama go znalazłam i tak jak wspominałam to był znaczący czynnik mojej wysokiej oceny :D Jest to połączenie thrilleru psychologicznego i kryminału. Super się go ogląda - w każdym odcinku dzieje się na prawdę sporo, że ciężko momentami nadążyć. W wielu momentach zaskakuje widza i ma ciekawy klimat! No i sama obsada aktorska jest niczego sobie, zwłaszcza Dawid Ogrodnik! Jakoś zawsze oglądałam go w innej odsłonie, a tu mnie zaskoczył czymś nowym :) Czekam na nowy sezon - mam nadzieję, że się pojawi!!





 

TAJEMNICA ZAWODOWA

Seriale obyczajowe to mój ulubiony gatunek do oglądania na co dzień. Z jednej strony nie są ciężkie i można się z nimi dobrze zrelaksować po dniu pracy, a z drugiej nie wymagają tyle uwagi co kryminały. Niestety ostatnio ciężko znaleźć coś sensownego w tym gatunku, a tajemnica właśnie taka była! Każdy odcinek oglądało mi się z przyjemnością, również dlatego, że jest to połączenie tematyki prawniczej i medycznej, którą lubię w serialach. Jest nieźle zagrany, dobra obsada, zwłaszcza lubiłam Millera granego przez Stramowskiego - czekam na 2 sezon, ma być w tym roku!





 

MINDHUNTER

Najlepszy kryminał tego roku, zdecydowanie. Zresztą znajduje się na liście TOP od Netflixa i sama po raz pierwszy nie mam wątpliwości dlaczego znalazł się na tej liście :D Składa się z 2 sezonów, dla mnie 1 zdecydowanie wygrywa. Dotyczy on przesłuchań i tworzenia portretów psychologicznych morderców. Dowiadujemy się co nimi kierowało i dlaczego popełnili zbrodnie. Nie spotkałam się z podobną tematyką w innych serialach, więc na pewno się wyróżnia! Drugi z kolei dotyczy prowadzenia śledztwa w sprawie seryjnych morderców dzieci - też godny polecenia. Oba sezony mają super klimat, pasujący do gatunku.





  NURSES

 Kolejny propozycja serialu idealnego na co dzień - nie wymaga 100% uwagi, ale też nie jest bezsensowny. Spodoba się zwłaszcza fanom medycznych seriali. Tym razem jednak serial opowiedziany jest z perspektywy pielęgniarek, a nie lekarzy - coś innego, na plus :) Oprócz medycznych wątków przedstawia życie i problemy piątki przyjaciół, których.. od razu polubiłam! :)

 

 

 

 

 



DOM Z PAPIERU (1 sezon)

Serialowy fenomen, który w końcu dopadł i mnie. Chociaż w 2021 zdążyłam obejrzeć tylko 1 sezon. Nie trzeba go specjalnie przedstawiać i zachęcać do oglądania, bo chyba wszyscy go już znają :D W każdym odcinku dużo się dzieje, na prawdę wciąga!




UNORTHODOX

Mini serial składający się z 4 odcinków, więc można go spokojnie obejrzeć na weekendzie w dzień. Na pewno jest inny, można się z niego sporo dowiedzieć o społeczności żydowskiej. Wiele rzeczy dziwi, wręcz szokuje. To ten typ serialu, który robi wrażenie na widzu i zostaje w pamięci.










OSTRE PRZEDMIOTY

Propozycja odkryta na początku 2021 r. Trochę dziwna i pokręcona, ze specyficznym klimatem! Chyba to sprawia, że serial tak wciąga :) Końcówka zaskoczy każdego! Oglądajcie do ostatniej minuty ostatni odcinek - sceny po napisach końcowych na pewno sprawią, że będziecie zbierać szczenę z podłogi! :D

 

 

 

 

 

 

 

 

KLANGOR

Mało znany polski film z 2021 r. W sumie dziwię się, że jest tak mało popularny. Na pewno jest to coś innego niż większość polskich seriali, a nawet tych zagranicznych. Ma swój klimat, mocny, brutalny, momentami dla mnie zbyt brutalny. Ale chyba o to chodziło! Fajnie poprowadzona fabuła do końca nie wiadomo o co chodzi i jak się skończy!








KSIĄŻKI

 

EGZEKUCJA (HIT ROKU!)

Niezmiennie ukochana seria! Mróz znowu nie zawodzi kolejne tomy Chyłki - 13 i 14 czyta się tak samo dobrze jak pierwsze! Ale to Egzekucja, czyli najnowszy tom zrobił na mnie największe wrażenie. Dotyczy w głównej mierze bohaterów i od pierwszych stron (dosłownie) zaskakuje! Ogromna polecajka :D









 

NA SKRAJU ZAŁAMANIA

Autorka, którą poznałam w 2021 i spodobała mi się na tyle, że aktualnie czytam jej 3 książkę. Bardzo podoba mi się perspektywa opowiedzenia historii w 1 osobie. Bardzo podoba mi się ten 'niespokojny' klimat w jej książkach, jest wciągający, że ciężko się oderwać :)










KIEDY PADA DESZCZ

Na koniec coś lżejszego :) Kiedyś zdecydowanie częściej sięgałam po tego typu romansidła 'z problemami'. Teraz wolę kryminały, ale tą czytało się na prawdę dobrze, więc warto o niej wspomnieć.









Tak wyglądali moi kulturalni ulubieńcy 2021! 

Coś znacie? Jak oceniacie?

Jakie książki, seriale, filmy i piosenki stały się Waszymi hitami 2021? Dajcie znać!


9 komentarzy:

  1. Ja dziś kupiłam dwie kolejne pozycje na półkę sci-fi. Tym razem o zombie. A za najlepszy film uważam "Mitchellowie kontra maszyny". Za to najlepsza piosenka to "cold heart" Dua Lipa i Elton John. Choć chyba najczęściej puszczana to stara, dobra "Rapapara" Łydki Grubasa 🤪

    OdpowiedzUsuń
  2. No i już mam na liście Palmer i Mindhunter. Uwielbiam takie przeglądy. Ja nie mam jakiegoś ulubieńca z żadnej z powyższych kategorii jeśli chodzi o zeszły rok. Czytam/ oglądam to co ktoś poleci, ewentualnie jak coś mi w oko wpadnie.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ojej, strasznie mnie zaskoczyłaś tymi liczbami, zwłaszcza jeśli chodzi o seriale :D Ja wypadam w porównaniu do ciebie o wiele niżej, haha.
    Też bardzo lubię tą autorkę od "Na skraju załamania" i również przeczytałam poza tą kilka innych propozycji, wszystkie mi się podobały :)

    zofia-adam.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  4. Musze też sobie robić takie podsumowania :D ja w tym roku skończyłam oglądać Supernatural :(

    OdpowiedzUsuń
  5. "I Ciebie też, bardzo", piosenki Dawida Kwiatkowskiego i Maty gościły i u mnie. ;) Super hity! ;)

    "Mindhunter" czeka na swoją kolej na mojej liście do obejrzenia. :D

    OdpowiedzUsuń
  6. Muzykę znam prawie całą, filmów i książek za to zupełnie! Część propozycji muszę nadrobić :) Bardzo fajne zestawienie.

    OdpowiedzUsuń
  7. Mata, Dawid Kwiatkowski i Męskie granie to zdecydowanie moje klimaty. Piosenki, które wskazałaś, umiliły mi nie jeden wieczór. O dziwo z tego zestawienia znam tylko dom z papieru. Zaczęłam 2 hearts, ale po obejrzeniu jakiś 20 minut nie wciągnęłam się, więc przestałam oglądać ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. I Ciebie też, bardzo! Bardzo wpada w ucho, choć to nie mój gatunek muzyczny chętnie słuchałam :). Z propozycji filmowych oglądałam tylko Dom z papieru i stwierdzam, ze pierwszy sezon był najlepszy :). Moim tegorocznym książkowym ulubieńcem był Virion Ziemiańskiego :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za każdy komentarz - sprawia mi on sporo radości! :)
Na wszystkie pytania zamieszczone w komentarzach pod danym postem odpowiadam bezpośrednio pod nimi w komentarzu.

Zapraszam również do pozostania ze mną na dłużej. Będzie mi bardzo miło ♥

Większa część zdjęć zamieszczonych na blogu jest mojego autorstwa (jeśli nie - wyraźnie jest to zaznaczone). Ich kopiowanie jest zabronione! Nie kradnij, jeśli chcesz je gdzieś udostępnić najpierw zapytaj!