Obserwatorzy

Rok 2023 rozpoczynam wyjątkowo od postu kulturalnego, a nie kosmetycznego! :D

 W pierwszym tygodniu nowego roku skupię się jeszcze na podsumowaniu ostatnich miesięcy 2022 r. Zaczynam od przeglądu kulturalnego, którego już dawno nie było! Dzisiejsze podsumowanie obejmować będzie aż 4 miesiące! Mam wrażenie, że minionym roku obejrzałam dużo mniej filmów i seriali niż w poprzednich latach, dlatego odpuszczam roczne podsumowanie.  

Na końcu wpisu podsumowuję ile filmów, seriali, książek udało mi się obejrzeć/ przeczytać w 2022 r.


MUZYKA

 ARTUR ROJEK & CATCHUP - PUSTY  

OSKAR CYMS - DAJ MI ZNAĆ 

AGNIESZKA CHYLIŃSKA - KIEDYŚ DO CIEBIE WRÓCĘ 


 DAWID PODSIADŁO - MORI

Na przełomie końcówki lata/jesieni często słuchałam utworu 'Pusty' Rojka. Natomiast w ostatnich miesiącach zdecydowanie królowały dwa utwory zasłyszane w radiu - 'Kiedyś do Ciebie wrócę' Chylińskiej oraz 'Daj mi znać' Oskara Cyms, którego wcześniej nie znałam. Nie mogło w przeglądzie zabraknąć piosenki z najnowszej płyty Dawida Podsiadło - to właśnie 'Mori' spodobało mi się najbardziej :)

SERIALE

CENA NAMIĘTNOŚCI/CZARNO - BIAŁA MIŁOŚĆ

Utalentowana lekarka staje się świadkiem morderstwa. Aby uratować życie swoje i bliskich, godzi się poślubić zabójcę.

Pamiętam, że zarzekałam się, że nie obejrzę już tureckich seriali - głównie dlatego, że są zbyt długie. A jednak jak widać się złamałam :D Na szczęście ten jak na turecką produkcję był krótki - trwał po 45 min i miał nieco ponad 80 odc. Ale i tak zajął mi dobre 2 miesiące oglądania, kiedy nie widziałam w sumie nic innego :D Jak na turecki serial nie ma od niego oczekiwać jakiejś super ambitnej fabuły. Jest charakterystyczny klimat telenoweli, ale w sumie do oglądania dla relaksu był fajny! W głównej mierze jest to romans z wątkiem mafijnym i elementami akcji. Także jeśli lubicie tego typu seriale to można obejrzeć. Chociaż przyznaję, że pod koniec mi się dłużył! :D  

8/10




OBSERWATOR

Małżeństwo wprowadza się do wymarzonego domu, gdzie zaczyna otrzymywać listy z pogróżkami. 

W ostatnich miesiącach ten serial był bardzo popularny. Ja też skusiłam się na oglądanie i w sumie podobał mi się. Miał fajny klimat tajemniczości utrzymany przez wszystkie odcinki. Chociaż te początkowe były zdecydowanie lepsze, pod koniec mi się już nieco dłużył i oglądałam go trochę w tle.

7/10

 

 

 

 

 

KRUK. JAK TU CIEMNO (SEZON 3)

Rozpacz. Trauma po tragicznych wydarzeniach drugiego sezonu. Niepohamowana chęć zemsty. Te uczucia powodują, że komisarz Kruk odsuwa się od wszystkich, których znał, ponownie rzuca się w wir pracy i z kilkuletnim synem na rękach stara się prowadzić własne śledztwo.

Wciąż uważam, że to jeden z najlepszych polskich seriali! Rzadko oceniam kolejne sezony równie dobrze jak pierwsze, a tu właśnie tak jest. Wydaje mi się, że 3 był nawet lepszy od 2 i 1! Ma super klimat - nieco mroczny, bohaterowie są super dobrani, a zdjęcia i muzyka dopełniają całość. W nowym sezonie mamy dużo wątków, które się przeplatają i ze sobą łączą. Na końcu wszystkie wątki zostają rozwiązane, więc raczej ten sezon jest ostatnim, a szkoda. Super mi się go oglądało i mega mnie wciągnął, więc nie mogę inaczej ocenić jak..

10/10! ♥

 

SZKOŁA DLA ELITY (SEZON 6)

W tym roku w Las Encinas każdy czegoś szuka — miłości, zemsty albo milionów fanów. Ale czy wszystkim się uda?

Obejrzany głównie z sentymentu.. Słyszałam, że 6 sezon jest lepszy niż 4 i 5 i chyba minimalnie rzeczywiście jest :D Są wątki, które mocno irytują podczas oglądania, ale i takie, które mnie ciekawiły np. rozwiązanie sprawy gwałtu, czy toksyczny związek. Na pewno 4-6 jest całkiem innym serialem niż w sezonach 1-3. Nie ma sporej części bohaterów, które były w 5 sezonie co mnie trochę rozczarowało. 

5/10


 

 

 

SKAZANA SEZON 2

Drugi sezon nawiązuje bezpośrednio do wydarzeń z pierwszego. Ogląda się go równie dobrze co poprzedni, w sumie oceniam je niemal na równi. Jedynie zakończenie jest nieco rozczarowujące - reżysera nieco poniosło i jest mega nierealny :D

7/10



 

 

 

FILMY


 GDZIE ŚPIEWAJĄ RAKI

Przez lata w miasteczku Barkley Cove krążyły plotki o dziewczynie z bagien, przez co Kya nigdy nie zbliżyła się do społeczności. W rzeczywistości to bardzo wrażliwa i inteligentna dziewczyna, której brakuje bliskości.

 Gdyby nie jego popularność to na pewno bym go nie obejrzała, a był świetny. Na pewno 'inny' - z wyróżniającą się fabułą. To melodramat z wątkiem kryminalnym. Pełen pięknych widoków! Sama historia jest ciekawa, porusza widza i zapada w pamięci. Zakończenie też mi się spodobało, jest dość nieoczywiste :)

9/10 ♥







AFTER 4 - BEZ SIEBIE NIE PRZETRWAMY

Związek Tessy i Hardina przeszedł tyle prób, że wydaje się trwalszy i silniejszy niż kiedykolwiek. Jednak, gdy na jaw wychodzą rodzinne tajemnice obojga kochanków, okazuje się, że najtrudniejsza próba wciąż przed nimi. 

Film i historia, którą się kocha, albo nienawidzi. Ja wersje filmowe akurat lubię! Czwórka akurat jest taką 'przejściową' dla mnie - nie ma jakiegoś momentu kulminacyjnego, nie dzieje się nic co wyróżnia tą część. Nie mniej jednak dobrze się ogląda, na luźny wieczór idealna do odmóżdżenia! Chętnie zobaczę kolejną część :D

7/10





JOHNNY

Oparta na prawdziwej historii opowieść o miłości do świata i drugiego człowieka oraz o tym, że każdy zasługuje na drugą szansę. Gdy Patryk dostaje ją od ks. Jana Kaczkowskiego, nie podejrzewa nawet, jak odmieni to jego życie. 

Na koniec perełka ♥ Ba! Myślę, że mogę nazwać ten film hitem 2022 r.  Czekałam na niego i się nie zawiodłam! Samego ks. Kaczkowskiego 'znałam' z jednej z jego książek - życie na pełnej petardzie. Ale o Patryku Galewskim usłyszałam po raz pierwszy w filmie. Pokazuje on piękną i inspirującą historię przyjaźni dwóch ludzi z różnych środowisk. Uczy dawania szansy innym i pokazuje przemianę i moc wychodzenia nawet z największego bagna. Świetny! Grający na uczuciach widza - na początku jest sporo śmiechu, a na końcu.. łez. Ale takie filmy właśnie uwielbiam - pozostające w pamięci na dłużej. Zdecydowanie polecam i to nie zależnie od wiary. No i szacun za rolę Dawida Ogrodnika - moim zdaniem bardzo dobrze oddana postać! Ode mnie 10/10 i chętnie do niego wrócę!

 KSIĄŻKI

PACJENTKA

Całkiem udany thriller, akcja jest dobrze budowana, a zakończenie zaskakuje. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

O WŁOS

Moja pierwsza książka K. Bonda. Polskim królem kryminałów zdecydowanie u mnie pozostaje Mróz. Ale i ta książka mi się spodobała. Jest dużo akcji, nazwisk, więc trzeba być skupionym. Ale całościowo mi się podobała, momentami była mega creepy! :D Chętnie sięgnę po 2 część przygód Jakuba Sobieskiego.

 

 


 

 

 

 

 WERDYKT 

Niezmiennie czekałam na nowy tom mojej ulubionej serii wspomnianego Mroza :D Tym razem oceniam go nieco gorzej niż poprzednie, bo sprawa jaką zajmowali się prawnicy była mało ciekawa. Nie wciągnęła mnie jak inne - chociaż do końca nie było wiadomo kto jest winny. Ogólnie poświęcono jej małą część książki, większą zajmuje życie prywatne bohaterów. Na pewno ciekawe było to, że Chyłka i Zordon występowali przeciwko sobie w sądzie. Całość czyta się szybko i przyjemnie, więc niezmiennie.. polecam tą serię :)

8/10

 

 

 

 

 

NEVER, NEVER

Na koniec coś lżejszego.. W grudniu nie miałam pomysłu co przeczytać, a tutaj opis fabuły mnie zachęcił. No i całkiem lubię książki Colleen Hoover. Ta jednak nie szczególnie mi się spodobała - mało się działo, nie było wcale zaskoczeń.. Na plus, że szybko i lekko się czytało, więc się specjalnie nie dłużyła i udało się ją skończyć :P

5/10








Na koniec podsumowanie 2022 r jak wspominałam we wstępie.  

W minionym roku...

- obejrzałam 24 seriali (11 z nich to kontynuacje), łącznie 29 sezonów,

- zobaczyłam 19 filmów,

- przeczytałam 12 książek. 

Porównując do 2021 r obejrzałam o 11 seriali mniej (było 35) i 5 filmów mniej (było 23). Znacznie częściej wybierałam seriale, filmy oglądałam raczej takie na które faktycznie czekałam, czy zbierały super opinie. Za to udało mi się przeczytać o 2 książki więcej niż w 2021 (było 10) - 1 książka na miesiąc to chyba moje maksimum przy pracy na etacie. Jestem mimo wszystko z takiej liczby zadowolona, bo udało mi się zrealizować cel na 2022 r, czyli przeczytanie 12 książek. 

Znacie coś z moich propozycji? Do czegoś Was zachęciłam?

Robicie podobne podsumowania roczne? Jeśli tak to podzielcie się wynikami :)

8 komentarzy:

  1. Skazaną, nowy sezon kruka, gdzie śpiewają raki i film Johnny mam na liście do obejrzenia. Prawdopodobnie nie będę w tym roku robić na blogu podsumowania kulturalnego, bo po prostu nie mam weny do tego wpisu. I jakoś tak poprzedni rok marnie u mnie wypadł pod względem obejrzanych filmów i seriali.

    OdpowiedzUsuń
  2. Fajna jest ta nowa płyta Chylińskiej. Lubię też piosenkę Oskara, w ogóle chyba na tik toku widziałam, że Oskar robi super covery znanych piosenek, tyle że nie wrzuca ich na youtube #niestety. Elity nie oglądam, bo nie ma Guzmana i reszty. Nie dam się przekonać, to już nie to i jest sztucznie przedłużane, jak niestety większość seriali. Z filmów no to przymierzam się do aftera, ale jak książki połykałam tak filmy mi nie wchodzą. Zaciekawiłaś mnie ile ja obejrzałam rzeczy 23 filmy, seriali się nie doliczyłam ale niewiele i 72 książki. Z książkami najlepiej, choć dużo gorzej niż w poprzednich latach.

    OdpowiedzUsuń
  3. Czytałam "Pacjentkę" świetna książka 😊 Przymierzam się do obejrzenia "After 4", ale jakoś mi to nie idzie 😀

    OdpowiedzUsuń
  4. Ciekawe propozycje. Ja uwielbiam czytać książki, ale ze względu na pracę o dwójkę małych dzieci zwyczajnie brakuje mi czasu. Ja ostatnio z mężem oglądałam "Wednesday" bardzo ciekawy serial 😀

    OdpowiedzUsuń
  5. Z piosenek kojarzę "Daj mi znać", która często przewijała się w radio. Jest bardzo fajna. ;)
    Z seriali i filmów nic nie oglądałam. Tak jak Ci wspominałam na IG, jeśli nie będę miała nic lepszego do oglądania to skuszę się na nowy sezon "Szkoły dla elity". Ale na razie się na to nie zapowiada. :D

    OdpowiedzUsuń
  6. Kilka dni temu obejrzałam Johnny i też jestem zachwycona, świetnie zrobiony film. Pacjentkę mam na półce, przydałoby się przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Film Johnny widziałam u Ciebie na IG i od tej pory chcę go obejrzeć! After muszę nadrobić, wydaje mi się, że obejrzałam tylko dwie części. Piosenka Chylińskiej bardzo do mnie przemawia i często jej słucham.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za każdy komentarz - sprawia mi on sporo radości! :)
Na wszystkie pytania zamieszczone w komentarzach pod danym postem odpowiadam bezpośrednio pod nimi w komentarzu.

Zapraszam również do pozostania ze mną na dłużej. Będzie mi bardzo miło ♥

Większa część zdjęć zamieszczonych na blogu jest mojego autorstwa (jeśli nie - wyraźnie jest to zaznaczone). Ich kopiowanie jest zabronione! Nie kradnij, jeśli chcesz je gdzieś udostępnić najpierw zapytaj!